Awan Nano


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Hari ni nak share koleksi awan-awan yang saya shoot. Gambar seperti ini dikenali sebagai Cloudscape Photography. Cara nak shoot amat mudah. Tunggu  moment awan cantik, shoot la. Setting biasanya shutter speed perlu laju. Aperture pula bergantung kepada keadaan. Sebaiknya f/16 la. Manakala ISO mestilah 100. Apabila kita tangkap gambar awan, cahaya sudah tentu terang, maka ISO boleh letak serendah mungkin dan aperture sekecil mungkin baru la dapat gambar sharp dan tidak noise. 

Ok kalau melihat koleksi gambar saya ni, ada yang menggunakan aperture f/2.8!. Jadi bila saya gunakan aperture besar macam tu, shutter speed memang sangat laju la gamaknya.hehe... Itu adalah kesilapan saya, maklum la masa tu baru 1st time guna lensa f/2.8 tu yang culture shock tu.hehe...

Equipment yang saya gunakan amat ringkas

Canon EOS 550D + Canon 18-55mm IS + Tokina 11-16mm f/2.8

ENJOY THE CLOUDY CLOUD


Shutter Speed : 1/1000s
Aperture : f/18
ISO : 800
Focal Length : 55mm







Shutter Speed : 1/800s
Aperture : f/2.8
ISO : 100
Focal Length : 11mm








Shutter Speed : 1/2500s
Aperture : f/2.8
ISO : 100
Focal Length : 11mm







Shutter Speed : 1/2500s
Aperture : f/2.8
ISO : 100
Focal Length : 11mm






Shutter Speed : 1/2500s
Aperture : f/2.8
ISO : 100
Focal Length : 11mm






Shutter Speed : 1/2000s
Aperture : f/4
ISO : 100
Focal Length : 18mm

11 comments:

Hidayu Bolia said...

cantik la asyraf amik gambo...:)

AnakPakZohar said...

gamnbar sungai besar tuh sangattt ohsemmmm ><

Thomas Lee/Lee Lip Pang said...

lovely clouds shots.

Asyraf Azizan said...

@Ayumi Comot
tq ayumi

@yad'z
tq yad'z. Pemandangan tu dah memang cantik dah. saya hanya capture moment tu je.hehe

@thomas
thanks thomas

Anonymous said...

Gambar Smart2 Bro..

Asyraf Azizan said...

@SHAFIQ HASHIM

tq syafiq

ch000tz said...

memang terbaeeekkk :) suka sgt org yang giler amik gambar ni hehehe

Asyraf Azizan said...

@c'axoera ヅ

yeke. nasib baik saye x giler.hehe

misz aisya said...

subhanallah. sgt cantek. suka gmbr kat UPM tu. :)

Unknown said...

Gambar csntik dengan setting yang perlu saya pelajari juga dari sini,Terima Kasih.

Asyraf Azizan said...

@misz aisya

cantikkan alam tuhan :)

@AWANG

sama2. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...