Ducati Track Day


Assalamualaikum...Ni shoot Ducati Track Day sebelum puasa hari tu. baru sempat nak update blog.hehe... Ni kali kedua shoot group ni. Terima kasih ke pada mentor saya En. Shazli yang memberi peluang untuk follow dia shoot motorsport. Shooting kali kedua ni lebih baik dari yang pertama. Teknik panning semakin baik dan setting color pada body pun lebih cantik. Tak perlu edit dah color. Gambar cuma perlu crop mana yang patut je.

Sedikit sebanyak yang saya pelajari untuk shoot motorsport ni.

Body and lens is really matter. Sebelum ni selalu dengar orang kata photography is not about the camera. But if you want to enter the motorsport arena, the camera is really important. You need a fastest frame per second, widest view, Steady hand and a lot of patience.

Why fastest frame per second? Motor ni memang laju2 ok. Tapi group ni tak ramai professional rider. Kelajuan mereka still boleh catch up lagi. Kalau motogp memang laju2 belaka.

Why widest view? Gambar yang kita tangkap bukan semuanya jadi. Kadang2 framing lari. So kalo shoot wide dan pixel tinggi, senang nak crop kasi cantik.

Steady hand of course la nk shoot ape2 event pun. kalo tak shakey la gambar.

A lot of patience. Yes kesabaran tu memang perlu. Bayangkan shoot kat trek tu start pukul 2 petang sampai 4 petang. Macam sekejap je. Tapi panas terik beb. Preparation macam topi, air dan sebagainya memang perlu. Kalo tak pengsan la lu dengan camera lu.hehe...

Kemudian setting camera juga kita perlu tau. Ada dua teknik setakat ni yang saya nampak untuk shoot motorsport. Satu of course panning dan keduanya still image. Nak panning shutter kene slow skit, nk still image shutter laju gaban la. tapi yang memain peranan adalah pada aperture dan ISO sebenarnya. Shutter senang nak experiment. Aperture bagi saya leceh skit. Jarak dari photographer ke subjek adalah agak jauh (depend pada selekoh@turn masing2 la). Nak dapat kan image yang sharp saya gunakan aperture f/16 dan ke atas. Maksudnye aperture makin kecik la kan. Sebab saya guna setting macam tu sebab nak dapatkan Depth of Field yang lebih besar dan sharp. Sebab kalau aperture besar gambar jadi bokeh kan. So saya gunakan aperture kecik untuk dapatkan gambar sharp. Alhamdulillah banyak gambar panning saya menjadi kali ni. Still image pun cantik. Lagi puas hati bila dapat gambar yang ada spark cahaya bentuk star.hehe...

Ok setakat ini dulu sharing saya. Kalau ada apa2 komen sila ajukan di sini atau di page facebook saya asyrafazizanphotography.

TQ and enjoy the pictures...

Shoot with:-
Canon 550D + Sigma APO DG 70-300mm





Shutter : 1/100s
Aperture : f/22
ISO: 400
Focal Length : 92mm


Shutter : 1/100s
Aperture : f/20
ISO: 200
Focal Length : 100mm


Shutter : 1/1000s
Aperture : f/11
ISO: 800
Focal Length : 300mm


Shutter : 1/80s
Aperture : f/10
ISO: 400
Focal Length : 300mm


Shutter : 1/100s
Aperture : f/22
ISO: 400
Focal Length : 133mm

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...